We're using cookies. When you click through to the next page, you're accepting that we're setting cookies. Read more here about the purpose.

Close

Personifisering øker ditt salg med 19%

Av Peter Anders Franch, Marketing Lead

94% [of business owners] agree that personalization is “critical to their current and future success”

Virksomhetene rundt omkring i Danmark, Europa og resten av verden har etterhvert forstått budskapet. Personifisering kan lønne seg.

I en større marketing-undersøkelse svarer 94% av de spurte direktørene at personifisering “… is critical to their current and future success”. To av tre svarer at de bruker en personifiseringsstrategi for “improved business performance” og en “improved customer experience”.

De virksomhetene som allerede har en personifiseringsstrategi rapporterer at de i gjennomsnitt har øket salget med 19%.

Marketing Sherpa har også lagd en lignende undersøkelse hvor de konkluderer med at nettsteder som benytter personifisering i langt høyere grad opplever lavere exit-frekvens og høyere konverteringsrater.

Men hva betyr personifisering? Man kan jo personifisere mangt og meget, bl.a. er det helt essensielt å personifisere sin e-mail marketing. Bare det å inkludere mottakerens navn øker sjansen for en åpnet e-mail ganske betydelig.

I dag kan du ta skrittet videre og tilby dine besøkende på din hjemmeside relevant innhold som passer til deres preferanser.
Når du eksempelvis skal ut og shoppe er det ofte slik at butikkekspedienten vil tilby sin rådgivning og assistanse. Han hjelper deg med å velge et par sko og får sendt deg av sted glad og fornøyd. Når du et par dager etter returnerer, vil du gjerne ha hjelp med å kjøpe noe som matcher dine nye sko. Samme ekspedient toner frem og begynner instinktivt å selge deg de samme skoene som du allerede har kjøpt. Han kan ikke huske deg fra tidligere.

Slik er hovedparten av alle hjemmesider konstruert i dag. De har et “catch-all” budskap som ikke tar hensyn til historikk og preferanser. Det som ville ha gitt mening i ovenstående tilfelle var hvis ekspedienten hadde husket deg og forsøkt å selge et matchende belte for eksempel.

Så med personifisering av innhold kan du vise dine besøkende tekst, bannere, bilder og andre digitale virkemidler som relaterer seg til vedkommendes preferanser og stadiet i hans eller hennes kjøps- og beslutningsprosess.

Det er eksemplifisert enda bedre i denne videoen.